Statisztika

Ezen a héten szinte mindenhol ahol jártam és a minőség biztosítási rendszer tovább fejlesztésével foglalkoztunk elő jött a statisztika fontossága.
Hiszen mi mással, hanem a statisztikával tennénk láthatóvá, hogy mi történik a folyamatunkban? Hogyan láthatnánk máshogy azt, hogy merre kell tartanunk?
Na igen, ezek a kérdések remekül tudják szemléltetni az összefüggést a minőségbiztosítási rendszer kiépítése, fent tartása és a statisztika fontossága között.
Még mielőtt belemerülnénk a statisztika rejtelmeibe, nézzük meg mit is jelent valójában a statisztika mint fogalom? A saját értelmezésem szerint a statisztika nem más, mint a valóság megfigyelése és számszerűsítése. Majd ezeket a megfigyeléseket összesítjük, elemezzük és grafikonok segítségével megmutatjuk hol fáj. Bizony egy jó statisztika a folyamataink monitorozására szolgál. Megmutatja, hol kell beavatkoznunk vagy éppen mi az amit tovább kell folytatnunk, hiszen az eredménye többszörösen megtérül.
A különféle statisztikai módszerek segítségével megismerhetjük azokat a változásokat, aminek a kordában tartásával megoldódhatnak a szervezetünk problémái. Fokozhatjuk az eredményességünk vagy hatékonyabbá tehetjük folyamatainkat. Ezek a módszerek arra is jók, hogy megkönnyítsenek egy-egy döntési folyamatot, hiszen a rendelkezésünkre álló adatok alapján könnyebben hozunk meg döntéseket. Sőt segíthet a vevőink elégedettségének növelésében is.
Itt szinte mindig felmerül a kérdés, hogy még is hogyan?
Erre a kérdésre a válaszom egyszerű:
Mindig őszintén!
Na miért írom ezt így kiemelve? Mert csak képzeljük el, hogy milyen az amikor behazudjuk a saját számainkat saját magunknak. Hogy elhisszük, hogy minden szép és jó. Pedig a statisztika pont arra jó, hogy észre vegyük hol keletkezik veszteségünk, hol szükséges beavatkoznunk. Aki ezt nem képes megérteni, az jó úton halad saját cége elvesztése felé.
Végül nézzük meg milyen területekre terjed ki az ipari minőségbiztosítás annak érdekében, hogy vevőink elégedettek legyenek, a gyártásunk gazdaságos legyen és megfeleljünk a szabványi követelményeknek.
Nos a statisztikai módszerek a legjobban ezeken a területeken alkalmazható:
1) Beszállítóink minőségképességének elemzésére és minősítésére.
2) Gépeink és folyamataink minőségképességének vizsgálatára.
3) Mérőeszközeink jellemzőinek vizsgálatára.
4) Folyamataink szabályozására.
5) Gyártás és gyártás közi ellenőrzés gyakoriságának meghatározására.
6) Optimalizálásra
7) Hibaelemzés és költség csökkentésre.