
Amikor a minőségbiztosítási rendszerünk kiépítésének a folyamatában vagyunk, nem hagyhatjuk ki a minőségbiztosítási osztályunk felépítését.
Sokszor kaptam olyan kérdést, na de még is mit csinál a minőségbiztosítás? Mi a haszna annak ha egy komplett szervezetet felépítünk? Miért fontos egyáltalán egy külön minőségbiztosítási osztály, hiszen mi minőségtudatosan dolgozunk?
Aztán amikor megmutatom, hogy például a minőség tervezés mint külön egység, mint feladat mit is jelent valójában, akkor szinte látom ahogy elindulnak a fogaskerekek.
"Jé erre nem is gondoltunk" vagy "Ha ezt előbb tudtam volna fele annyi költségem keletkezett volna"
Na de még is mi az a minőség tervezés?
Szakszerűen megfogalmazva:
A minőségirányítási rendszernek az a része, amely a minőség célok kitűzésére, valamint a szükséges működési folyamatok és a velük kapcsolatos erőforrások meghatározására összpontosít, a minőségcélok elérése érdekében.
Én ezt a következő képen szoktam elmagyarázni:
Ahhoz, hogy a vevőink és mi is elégedettek legyünk, elengedhetetlen előterveznünk a minőséget a gyártás kezdete előtt.
Miért?
Mert a tervezés során szabályokat alkotunk. Mi a vevőnk elvárása? Milyen alapanyaggal dolgozhatunk? Az az alapanyag mi alapján felel meg az előírásoknak? Lesz e külsős partnertől beszerzett alkatrész? Azon milyen méretek, jellemzők vannak amik a mi végtermékünket befolyásolják? A saját folyamatunk milyen folyamattal és hol kezdődik? Hogyan kezeljük az anyagokat? Hogyan ellenőrizzünk gyártás közben? Hova és hogyan tároljuk a nyersanyagot, a félkész terméket és kész terméket? Milyen korábbi hibák merültek fel és arra milyen megoldások születtek? Van e hibakatalógus amivel a hibák újból előfordulását megakadályozhatjuk? Mi a következő folyamat? Hogyan csomagoljuk a terméket? Selejt esetén mi a teendő?
És akkor még el sem kezdtünk szériában gyártani 🙂
Lépjen velünk kapcsolatba
