Gép
Az előző fejezetben az ISIKAWA egyik legfontosabb ágával az emberi tényezővel ismerkedtünk meg. A halszálka diagramnál maradva, nézzük meg a következő tényezőt. Nézzük meg mire érdemes figyelni géphiba esetén és egyáltalán mit vegyünk figyelembe, ha a gép oldaláról vizsgáljuk a probléma gyökerét.

De hogyan?
Először is azt kell megvizsgálnunk, hogy ez egy egyedi eset vagy egy rendszeresen visszatérő probléma. Aztán azt sem árt megvizsgálni, hogy tényleg a gép meghibásodása okozta a problémát, vagy már a géphiba csak egy jelenség. Mit értek ezalatt? Sok esetben megfigyelhető, hogy a folyamat közben olyan összetett folyamathibák lépnek fel aminek az eredménye a gép meghibásodása.
Na de hogyan vizsgálódjunk?
Gép esetén érdemes a probléma megoldás folyamatába bevonni a gépkezelőkön kívül, a karbantartókat is. Nézzük át együtt, hogy milyen hiba üzenetek hiba jelenségek és javítások történtek. Milyen gyakran ellenőrizték és karbantartották a gépet? Van e valamilyen bejegyzés a gép rendellenességéről a műszaknaplókban? Történt e valamilyen változás a karbantartás alatt cserélt alkatrészeknél? Sok olyan tényező van amit érdemes végignézni és kielemezni.
Hoztam is egy rövid példát, ami azonban elég tanulságosnak bizonyult. Történt, hogy ügyfelemnél megállapítást nyert a gép meghibásodásával összefüggő alkatrész probléma. Végigmentünk az összes fent említett kérdés soron és ellenőriztük az összes bejegyzést is. Megfigyeltük, hogy egy bizonyos zavar mind a műszaknaplóban, mind a gép napló fájljaiban egy időszakos karbantartás után háromszor is jelentkezett. Mivel a titoktartás miatt részletekbe nem szeretnék belemenni, annyit azonban elárulhatok, hogy a gép meghibásodását egy kicserélt alkatrész okozta. Ugyanis kiderült, hogy a cserélt alkatrész más anyag minőséggel bírt mint az eredetié. Természetesen az is kiderült, hogy az illető aki rendelte a csere alkatrészt, ő költségeken szeretett volna faragni.
És mi történt ezután? A karbantartókkal közösen átnéztük, hogy mennyi ilyen csere alkatrész érkezett és azt beszerelték e már más gépekbe.
Szóval a történet tanulsága számomra az, hogy mindig vonjunk be szakembereket. El sem tudjuk képzelni mennyi plusz költséget tudunk megfogni, csak azzal, hogy kommunikálunk egymással. És sose féljünk segítséget kérni.
KÉRDÉSE VAN?

Szeretne ajánlatot kérni? Vagy csak egyszerűen kérdései vannak amire szeretne megoldást találni?
Keressen bátran elérhetőségeimen!